پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

بررسي معماري ساختمان كتابخانه دانشگاه بالتيمور آمريكا

۱۰۶ بازديد

معماري:   Behnisch Architekten

موقعيت: آمريكا، بالتيمور

طراحي تا اتمام اجرا: ۲۰۱۴ – ۲۰۱۸

متراژ مفيد: ۵۳۸۸ مترمربع       

در اين مطلب قصد داريم با همراهي شما به بررسي بازسازي كتابخانه دانشگاه بالتيمور آمريكا بپردازيم و معماري آن را مورد بررسي قرار دهيم. اين كتابخانه، Robert L. Bogomolny نام دارد.

استوديو معماري Behnisch Architekten از جمله شركت هاي بزرگ بين المللي است كه اصليت آلماني دارد، از سال ۱۹۸۹ مشغول فعاليت است و در حال حاضر، در چند شهر آلمان و همينطور شهر بوستون آمريكا داراي دفتر كار است. اين دفتر معماري پروژه هاي بزرگي را طي سالهاي فعاليت در نقاط مختلف دنيا طراحي نموده است كه كتابخانه دانشگاه بالتيمور يكي از آنهاست. كارهاي اين شركت معماري آلماني را مي توان، بزرگ مقياس توصيف نمود. با توجه به رزومه و نمونه كارهاي درج شده در وب سايت اين شركت، مي توان پروژه هاي بزرگي را مشاهده نمود.

و اما در ادامه، پس از آشنايي مختصر با تيم معماري، به بررسي معماري ساختمان كتابخانه دانشگاه بالتيمور خواهيم پرداخت. لازم است بدانيد، اين پروژه، در حقيقت يك كار بازسازي اساسي بوده است. سايت پروژه در گذشته نيز، ساختمان كتابخانه دانشگاه بوده است.

تيم معماري، حجم معماري اين ساختمان را از يك حالت سلب و حجم مكعب مستطيل، به يك حجم پويا و البته ساختار شكن تغيير داده است. اگر به اين ساختمان نگاهي بياندازيد، در ضلع غربي، خواهيد ديد كه يك حجم شيشه اي بزرگ با شكل هندسي چند ضلعي، از ساختمان بيرون آمده است. اين تلاقي حجم ها به گونه اي رخ داده كه مي توان اينطور تصور نمود كه يك حجم شيشه اي چند ضلعي، بر سر ساختمان فرود آمده و آن را قطع نموده است. اما حقيقت آنجاست كه ساختمان در ضلع غربي، تغيير نما داده و نماي سراميكي جاي خود را به يك سازه بزرگ كه با متريال شيشه پوشانيده شده، داده است.

در وراي اين حجم هندسي شيشه اي، يك فضاي نشيمن بزرگ تعبيه شده كه در آن دانشجويان مي توانند آزادانه بنشينند و به فعاليت هاي خود بپردازند. در گذشته در اين قسمت از ساختمان، كتابهاي كتابخانه نگهداري مي شده است اما از آنجه كه در اصول طراحي كتابخانه، بايد محفظه هاي كتاب را از نور خورشيد محافظت نمود، پلان كتابخانه دستخوش تغييرات شده و محفظه ها و قفسه هاي نگهداري كتاب، به بخش هاي ديگر منتقل شده است. علاوه بر اين، اين نماي شيشه اي، يك ديد بسيار خوب از فضاي داخل كتابخانه به خيابان هاي پيرامون را ايجاد نموده است.

آنچه در مورد معماري ساختمان كتابخانه بالتيمور مي توان گفت، اين است كه ساختمان از يك حجم معماري سلب قديمي تبديل به يك ساختمان مدرن و جذاب شده است. جايي كه دانشجويان، مي توانند از جذابيت بصري ساختمان لذت ببرند. نماي ساختمان كتابخانه را مي توان نقطه عطف اين پروژه دانست. اگر در حال طراحي ساختمان با كاربري مشابه هستيد، مي توانيد از ايده هاي ارائه شده در اين پروژه، بهره ببريد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.