آرشیو مرداد ماه 1399

به وبگاه تخصصي معماري خوش آمديد.

جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

بازسازي و طراحي دكوراسيون داخلي كازينو مونترال

۱۲۵ بازديد

معمار: Provencher Roy Architects

موقعيت بنا: مونترال، كانادا

متراژ: 45000 متر مربع

سال بازسازي: 2013

بازسازي و احيا مجدد كازينو مونترال كانادا، يكي از طرح‌هاي توسعه يافته و خلاق مي‌باشد كه با بودجه درآمد داخلي كازينو اجرا شده است. اجراي اين طرح توسط هنرمندان داخلي و با به كارگيري از حداكثر مواد و متريال هاي داخلي ساخته شده است. يك طرح گردشي ساده در محيط داخلي، جايگزين طرح قديمي اين كازينو شده كه در سال 1993 ساخته شده بود. طراحي و اجراي اين بخش از كازينو 10 ماه به طول انجاميده است. فاز جديد بازسازي اين مجموعه پس از بررسي‌هاي جامع و كلي شروع به كار شده است.

بررسي معماري ساختمان كتابخانه دانشگاه بالتيمور آمريكا

۱۰۶ بازديد

معماري:   Behnisch Architekten

موقعيت: آمريكا، بالتيمور

طراحي تا اتمام اجرا: ۲۰۱۴ – ۲۰۱۸

متراژ مفيد: ۵۳۸۸ مترمربع       

در اين مطلب قصد داريم با همراهي شما به بررسي بازسازي كتابخانه دانشگاه بالتيمور آمريكا بپردازيم و معماري آن را مورد بررسي قرار دهيم. اين كتابخانه، Robert L. Bogomolny نام دارد.

استوديو معماري Behnisch Architekten از جمله شركت هاي بزرگ بين المللي است كه اصليت آلماني دارد، از سال ۱۹۸۹ مشغول فعاليت است و در حال حاضر، در چند شهر آلمان و همينطور شهر بوستون آمريكا داراي دفتر كار است. اين دفتر معماري پروژه هاي بزرگي را طي سالهاي فعاليت در نقاط مختلف دنيا طراحي نموده است كه كتابخانه دانشگاه بالتيمور يكي از آنهاست. كارهاي اين شركت معماري آلماني را مي توان، بزرگ مقياس توصيف نمود. با توجه به رزومه و نمونه كارهاي درج شده در وب سايت اين شركت، مي توان پروژه هاي بزرگي را مشاهده نمود.

آماده كردن سقف قبل از نصب ورقهاي شيرواني سقف

۱۱۱ بازديد

ورقهاي شيرواني قبل از نصب، كليه قطعات قاب فلزي بايد از زنگ زدگي با رنگ يا وسايل مناسب ديگر محافظت شود. سطح بالاي كليه تيرها در هر طرف سقف بايد روي يك سطح شيب دار باشد و هيچ يك از قسمت‌هاي مربوطه نبايد از اين سطح بيرون زده باشد. در ادامه مطلب مراحل نصب را به ترتيب براي شما بازگو خواهيم كرد.

 ورقهاي شيرواني براي نصب بر روي سقف به ابزار خاصي نياز دارد. لازم است از بست ها، نردبان‌ها يا جرثقيل‌هاي مناسب استفاده شود كه براي كارهاي ديگر ساختماني به كار مي رود.

 فاصله بين تيرها بايد به گونه‌اي باشد كه ورق‌هاي راه راه گالوانيزه استاندارد با طول يكنواخت در هر كجا امكان پذير باشد.

 تيرهاي سقفي سقف بايد با در نظر گرفتن نوع جلد رج (تيز)، تا حد امكان در معرض خطر نصب شوند. اگر دريچه‌ها در امتداد خط الراس قرار دارند، بايد مراقب باشيد تا اطمينان حاصل شود كه تيرها مانع جريان هوا نمي‌شوند.

تركيب بتن و ترموود را در نماي ساختمان مسكوني به كارببريد!

۱۰۴ بازديد

معماري: استوديو  K2ld

موقعيت: استراليا

سال: ۲۰۱۵

امروزه، زيبايي شناسي مدرن و شيوه زندگي مدرن بر فرديت تأكيد دارند. نماي ساختمان نيز يكي از عناصري است كه در برخورد اول شخص با ساختمان بيش ترين تأثير را در آن ها ايجاد مي كند. نماي چوبي هميشه در ميان ساير متريال منحصر به فرد است و توجه هر كسي  را با تنوع و ظاهر طبيعي، استقامت، ويژگي هاي ساخت و ساز خوب، موضع زيست محيطي و سرعتش در ساخت و ساز به خود جلب مي كند. نماهاي چوبي به لطف تمام ويژگي هايي كه ذكر شد شهرت و اعتباري چشمگير در مقابل ساير متريال بدست مي آورد. تركيب اين متريال در كنار بتن اكسپوز نيز نتايج رضايت بخشي را از خود به جاي گذاشته است.

رابرت ونتوري و رويكرد نمادگرايي تاريخي در معماري پسامدرن

۱۰۵ بازديد

رابرت ونتوري از اولين معماراني بود كه الگوهاي تزئيني و تركيب نمادهاي تاريخي را به طرز شجاعانه ايي در طرح هايش به كار برد. بيشترين تلاش او بر تاكيد و تمركز بر دو حوزه "سليقه" و"نمادگرايي" در معماري بود. او در كتاب خود تلاش داشت اصول اخلاقي كاركردگرايانه ايي را كه براي زمان طولاني بر انديشه معماري سايه افكنده بود تعديل كند و در نمونه هاي زيادي از بيان و آثار خود اشاره مي كند كه طراحي معماري با معناي تعمدي به كاركردگرايي صِرف غالب خواهد شد و از اين طريق با تلاشي آگاهانه حضور ديگر ارزش ها را يادآور مي شود.

مروري بر ساختمان هاي شناور وايا، معماري از دوران ماياها

۹۳ بازديد

همانطور كه اولين شهر شناور جهان در حال تكميل شدن است طراحاني مانند پير پائولو لازاريني (Pierpaolo Lazzarini) نيز شروع به ساخت جوامع شناور خود كرده اند.

اين طراح ايتاليايي اخيرا طرح هايي براي Wayaland ارائه داده است. يك جامعه مستقل شناور كه شامل ساختمان هاي هرمي كه انرژي خود را از انرژي باد و آب تامين مي كند. لازاريني اميدوار است طرح وي به واقعيت تبديل شود و فرصتي براي اقامت در يك ماژول شناور را فراهم كند. اين سازه ها با الهام از معماري باستاني ماياها، ساختمان هاي هرمي شامل ماژول هاي پيش ساخته مي باشد كه مي تواند براي اهداف مختلف از مسكن تا تفريح متناسب باشد.

درب هاي نامرئي: چگونه درب را درون پروژه با ظرافت پنهان كنيم؟

۱۰۴ بازديد

گاهي مواقع يك درب مي تواند سردرد بزرگي در طراحي پروژه باشد. به يك نماي مستمر و ممتد و تميز فكر كنيد... وجود يك در وسط نما مي توانيد وضوح طراحي را از بين ببرد. يك درب حتما نبايد از پنل هاي چوبي يا دستگره هاي برنجي باشد كه ما به طور عرف از آنها بهره مي بريم. اما چه ميشد اگر درب به طور كامل از ديدگان ما ناپديد گردد؟ همه ما نسبت به مسيرها و اتاق هاي مخفي در خانه هايمان آشنايي داريم. اما براي اينكه بتوانيم آن فضاي مخفي را درست تعريف كنيم، درب ورود و خروج هم بايد مخفي شود.

شركت ايتاليايي Linvisibile اين رويا را امكان پذير مي سازد. يك شركت كه انحصار توليد و ساخت درب هاي نامرئي و بي نظير را به نام خود به ثبت رسانده است. مخفي كردن درب درون پروژه نه تنها گشت و گذار در فضا را هيجان انگيز مي كند، بلكه به زيباسازي و صرفه جويي عرصه هاي پروژه منجر مي گردد. حتي جزئيات كوچك و ناچيز مي تواند تفاوت هاي زيادي را از نظر پيچيدگي و ظرافت فراهم كند.

شيشه ضدگلوله چيست؟

۱۲۹ بازديد

شيشه ضد گلوله، شيشه اي پركاربرد است كه براي محافظت و افزايش امنيت افراد و يا محيط هايي خاص نظير طلافروشي ،صرافي استفاده مي شود.شيشه هاي امنيتي معمولا بر اساس كارايي و محيط استفاده از آن در انواع مختلف توليد مي شود. اما معمولا از ۳ لايه شيشه ۱۰ ميلي متر بوسيله طلق پووي بي تشكيل ميشود .در ادامه با روش ساخت شيشه هاي ضد گلوله و كاربرد آنها بيشتر آشنا مي شويد.

كاربرد هاي شيشه ضدگلوله

شيشه هاي امنيتي كاربردهاي فراواني دارند ،به عنوان مثال در صرافي ها و طلافروشي ها (براي جلوگيري از ورود سارقان) و براي خودرو هاي افراد مشهور (به منظور حفظ امنيت آنها) استفاده مي شود.در ادامه به بررسي كامل هر كدام از اين كاربردها مي پردازيم.

آشناي با معماري دوران ماياها

۶۴ بازديد

همانطور كه اولين شهر شناور جهان در حال تكميل شدن است طراحاني مانند پير پائولو لازاريني (Pierpaolo Lazzarini) نيز شروع به ساخت جوامع شناور خود كرده اند.

اين طراح ايتاليايي اخيرا طرح هايي براي Wayaland ارائه داده است. يك جامعه مستقل شناور كه شامل ساختمان هاي هرمي كه انرژي خود را از انرژي باد و آب تامين مي كند. لازاريني اميدوار است طرح وي به واقعيت تبديل شود و فرصتي براي اقامت در يك ماژول شناور را فراهم كند. اين سازه ها با الهام از معماري باستاني ماياها، ساختمان هاي هرمي شامل ماژول هاي پيش ساخته مي باشد كه مي تواند براي اهداف مختلف از مسكن تا تفريح متناسب باشد.

بيوگرافي مختصر عبدالعزيز فرمانفرمايان

۵۸ بازديد

عبدالعزيز فرمان فرماييان در سال ۱۲۹۹ در خانواده اي صاحب نام در سايت و فرهنگ معاصر به دنيا آمد وي تحصيلات خود را در دانشكده بوزار پاريس گذراند و در آوريل دهه ۳۰ فارغ التحصيل شد و به ايران بازگشت. در ابتدا در گاراژ خانه پدرش شروع به طراحي براي خانه هاي اقوام و دوستان كرد و سپس به استخدام دفتر دانشگاه تهران درآمد. وي پس از چندي با مهندس آفتن دليان، سيهون و قياهي در يكي از آتليه هاي دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران تحت رياست مهندس فروغي به كار تدريس پرداخت.

Form flows function روش كار و طراحي اين معمار بزرگ بود.